k2FtbBdWr1

Шевченко у портретах, – експозиція біля церкви в Руді-Сілецькій

гол

10-11 березня біля храму св. Юрія Побідоносця в селі Руда-Сілецька відбулася виставка робіт “Розмаїття портрета Тараса Шевченка”, присвячена 204-ій річниці від дня народження Т.Г.Шевченка. У ці дні в церкві відбувалися реколекції, ото ж, портрети, картини із зображенням Великого Кобзаря оглянули сотні людей. Це експонати, які принесли із своїх домівок мешканці навколишніх сіл. Портрети Шевченка були розміщені на вишитих рушниках. Поруч – глечики з червоної та чорної глини. Чорні вироби – унікальні зразки гаварецької кераміки, якою славиться наша Золочівщина. У глечиках – кетяги червоної калини, золоте хлібне колосся – символи нашої української землі.

Подібна експозиція постійно розміщена у Народному домі села Руда. “Це старовинні підсвічники, глечики, вишивки, дерев’яна церква… Серед експонатів є, наприклад, рушник, вишитий у 1928 році. Люди передали ці речі, щоб молодь, діти бачили роботи народних умільців, вивчали звичаї і традиції краю”, – розповіли бібліотекарі філій сіл Руда Леся Лиско та Руда Сілецька Оксана Лабай.

Довідково:

Відомо одинадцять фотографій Шевченка, до наших днів залишилось лише десять (дев’ять з них — у ДМШ, одна — в будинку-музеї Т. Г Шевченка в Києві). В роки юності та до заслання Тарас не фотографувався.

Перше його фото на прохання М. Дорохової зроблено 30 березня 1858 у А. Деньєра. На знімку ми бачимо поета в шапці й кожусі та з бородою, . З цього фото 1860 він виконав автопортрет.

Наступне, друге фото виконано у фотоательє І. Досса у 1858 році. На цьому Шевченко без головного убору, в білій сорочці і чорному піджаку. Після смерті І. Досса з його негатива зроблено кілька відбитків у фотоательє Д. Здобнова. Художники О. Бобров, В. Касіян, С. Красицький користувалися цією фотографією при написанні портретів поета. За цим же знімком І. Рєпін 1888 зобразив портрет для світлиці в хаті, збудованій на Чернечій горі для сторожа могили Шевченка.

Третє фото, досить відоме, — в смушковій шапці й кожусі, з поголеною бородою — зроблено в квітні 1859 у того ж А. Деньєра. З цього фото Л. Жемчужніков замовив у Парижі літографський портрет (його неперевершено виконав літограф А. Муйєрон) і доставив до Петербурга. Шевченко підтвердив літографію підписом і використовував її, працюючи над останнім автопортретом. Після смерті кобзаря художники В. Мате, М. Мурашко, Ф. Красицький та ін. користувалися цим знімком для створення живописних, графічних і скульптурних портретів Шевченка. З цього ж фото І. Крамськой на замовлення П. Третьякова — засновника Третьяковської картинної галереї у 1871 році зобразив один з найкращих портретів Тараса Шевченка.

фотографія Т.Г. Шевченко

В 1859 Шевченко знову фотографувався у Деньєра — разом з своїми друзями Г. Честахівським, братами О. та М. Лазаревськими і П. Якушкіним. Лейпцігський майстер Ф. Брокгауз викадрував з цієї групи постать Шевченка і вигравірував її на сталі; пізніше і російськи. майстри робили з цього фото гравюри на металі, дереві.

фото з шевченком

До 1859 належить ще одна фотографія Шевченка. На ній поет зображений на весь зріст, у смушковій шапці, кожусі і з палицею. Це невелике за розміром (9 ? 12 см) фото дуже рідкісне. Виконав його, очевидно, теж А. Деньєр.

шевченко на світлинахшевченко в кожусі

Під час перебування у Києві 1859 поет тричі фотографувався у І. Гудовського. На першому знімку він сидить на стільці у білій сорочці з темною краваткою і темному піджаку (за цією фотографією художник Г. Цисс 1929 виконав портрет олією). На другому — сидить на стільці біля столу в білому полотняному костюмі з палицею в руках.

На третьому фото (погрудне) поет теж у білому костюмі з нахиленою вліво головою. З цього знімка Шевченко 1860 виконав офортний автопортрет.

До 1858—59 належить фотографія поета у темному костюмі, з якої 1859 М. Микешин зробив малюнок-портрет, репродукований ксилографією Є. Гогенфельдена у «Кобзарі» 1860, виданому коштом П. Симиренка. Цю фотографію Шевченко використав при роботі над офортним автопортретом 1860. Оригінал фото не зберігся.

Два останні знімки поета:

в чорному костюмі, в білій сорочці з чорною краваткою другий знімок— разом з Г. Честахівським виконані невідомим фотографом в кін. 1860 або на поч. 1861.

Джерело:
http://izbornyk.org.ua


Розповісти у соціальних мережах



Ще більше новин: